پايداري‌ها به دنبال سوال از روحاني


کورش شرفشاهي: سوال از رييس جمهور در قانون اساسي تعريف شده و منشا اصلي حق مجلس در طرح سوال از رئيس جمهور اصل 88 قانون اساسي است. بر مبناي اين اصل در هر موردي که حداقل يک چهارم کل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌از رئيس جمهور يا هريک از نمايندگان از وزير مسول در بارۀ يکي از وظايف آنان سوال کنند، رئيس جمهور يا وزير موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و اين جواب نبايد در مورد رئيس جمهور بيش از يک ماه و در مورد وزير بيش از ده روز به تاخير افتد مگر با عذر موجه به تشخيص مجلس شوراي اسلامي. رئيس جمهور اختياري در پاسخ دادن يا ندادن به سوال نمايندگان ندارد.چرا که اگر رئيس جمهور سوال نمايندگان مجلس را بدون پاسخ گذارد مجلس ممکن است به سراغ اصل 89 قانون اساسي رفته و استيضاح رئيس جمهور را در دستور قرار دهد.که اين امر تبعات زيانباري براي وي خواهد داشت. البته رييس جمهور بايد در صحن علني حاضر شود و نمي‌تواند بيانيه بدهد يا فردي را به نمايندگي از سوي خود معرفي کند. 
تجربه اولين سوال
اما در تاريخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ اولين سوال از رييس جمهور با کش و قوسهاي بسيار برگزار شد که با واکنش‌هايي از سوي محمود احمدي‌نژاد، حاميان و مخالفانش مواجه شد. اين اولين بار در تاريخ ايران بود که نمايندگان مجلس از رئيس‌جمهور سؤال مي‌کردند. البته سوال از احمدي نژاد اگرچه محورهاي مهمي‌همچون خانه نشيني 11 روزه را داشت اما رييس دولت دهم تمامي‌جلسه را به شوخي برگزار کرد که با اعتراض‌هاي شديد رو به رو شد. اکنون نيز نماينده مجلس دهم طرح سوال از رييس جمهور را پيش کشيده‌اند که محوريت آن موسسات مالي و اعتباري است.
چرا مانع سوال مي‌شويد
در جلسه علني مجلس نماينده مشهد گفت: اگر اجازه مي‌داديد سئوال ۱۸۰ نماينده مجلس از رئيس جمهور درباره مشکلات سپرده‌هاي مالي مطرح شود، اين مشکلات سر از خيابان‌ها در نمي‌آورد. حجت‌‌الاسلام نصرا... پژمان‌فر گفت: وقتي اجازه ندهيد تقاضاي تحقيق و تفحص و يا سئوالات نمايندگان مطرح شود مشکلاتي در پي خواهد داشت. وي در تذکري به هيات رييسه مجلس گفت: اگر اجازه طرح سوال ۱۸۰ نماينده از رييس جمهور درباره موسسات مالي داده مي‌شد، مشکلات از خيابان‌ها سر در نمي‌آورد.وي افزود: ۱۸۰ نماينده، ۶ ماه اين مساله را مطرح و اين موضوع را مطرح کردند اما اجازه نمي‌دهيم از مسير قانوني حقوق مردم پيگيري و سوال تحقيق و تفحص مطرح شود. اين يک اشکال اساسي است.نماينده مشهد اضافه کرد: اگر مسير بسته شود، مشکلات از جاي ديگري بيرون مي‌آيد. گاهي جلوي سوال را مي‌گيريم و مشکلات از خيابان‌ها سر در مي‌آورد.
کسي مانع سوال نيست
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اين تذکر گفت: تعجب مي‌کنم اين را مي‌گوييد و عدم طرح سوال از رييس جمهور را عامل اغتشاش مي‌دانيد. سوال در مورد موسسات مالي مطرح بود و ما از قبل موضوع را پيگيري کرديم. در جريان هستيد که نمايندگاني از مجلس، قوه قضاييه و دولت چقدر تلاش کردند موضوع حل شود و گزارش هم در صحن مجلس مطرح شد.رييس مجلس شوراي اسلامي‌ اضافه کرد: کسي مانع طرح سوال نيست چرا کار را با دست خودتان تضعيف مي‌کنيد؟
رييس‌مجلس مخالف طرح سوال 
در همين رابطه سخنگوي هيات رييسه مجلس سوال از مسئولان را حق نمايندگان دانست و درباره علت تعلل هيات رييسه در اعلام وصول سوال نمايندگان از رييس‌جمهور اعلام کرد که رييس مجلس در حال حاضر معتقد است باتوجه به اين‌که دولت گرفتار موضوعات مختلفي است، شايد بهتر باشد که اين موضوع طرح سوال فعلاً معطل بماند يا به نوعي تعديل شود.بهروز نعمتي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به آخرين وضعيت رسيدگي به سوال خود و حدود ۹۰ نفر از نمايندگان مجلس از رييس‌جمهوري درباره وضعيت بازار ارز اعلام کرد: ابتداي هفته جاري نيز با رييس مجلس در اين رابطه به‌طور مفصل صحبت کردم و قرار شد آقاي لاريجاني مواردي را در اين رابطه پيگيري کند.سخنگوي هيات رييسه درمورد علت عدم اعلام وصول اين سوال از رييس‌جمهور گفت: آقاي لاريجاني در حال حاضر معتقد است باتوجه به اين‌که دولت گرفتار موضوعات مختلفي است، شايد بهتر باشد که اين موضوع طرح سوال فعلاً معطل بماند يا به نوعي تعديل شود.او يادآور شد: ما به‌عنوان امضاءکنندگان اين طرح سوال، از آقاي رييس‌جمهور توقع داريم که به اين طرح سوال توجه داشته باشد و همچنين از رييس مجلس نيز توقع داريم امکان مطرح شدن سوال در مجلس را فراهم کند.عضو شوراي مرکزي فراکسيون مستقلين ولايي مجلس گفت: البته ممکن است مواردي نيز وجود داشته باشد که در مورد آن مصلحت‌انديشي‌هايي صورت گيرد.وي افزود: البته ما مخالف مصلحت‌انديشي نيستيم اما اصل موضوع و تلاطمي‌که امروز در بازار ارز وجود دارد و متاسفانه به بازارهاي ديگر همچون بازار مسکن و ديگر مباحث اقتصادي و همچنين برخي مسائل اجتماعي تسري يافته است، بايد مورد توجه قرار گيرد. سوال از مسئولان حق نمايندگان است و ما کماکان پيگير هستيم.اين نماينده مجلس در پاسخ به پرسشي ديگر درباره نگراني‌هايي که همزمان با رسانه‌اي شدن طرح سوال از رييس‌جمهور در مورد بازار ارز، نسبت به فعاليت تخلف‌آميز افرادي خاص مطرح شد، گفت: اتفاقاً بعضي از اسامي‌که اخيراً در اين رابطه منتشر شد، همان افرادي هستند که آن زمان نسبت به فعاليتشان در بازار ارز ابراز نگراني کرده بودم. بنابر اين دولت بايد فکري اساسي به حال اين بازار کند.سخنگوي هيات رييسه مجلس درباره سوال تعدادي ديگر از نمايندگان مجلس از رييس‌جمهور درباره موسسات مالي و اعتباري و عدم اعلام وصول آن باوجود سپري شدن چندين ماه، اعلام کرد: مشکل موسسات مالي تا حدود زيادي مرتفع شده است اما به هر حال اگر سوال‌کنندگان اصرار داشته باشند، بايد پيگيري کنند.نعمتي در پايان با بيان اين‌که نسبت به سوال ديگري درمورد عملکرد سازمان محيط زيست اطلاع ندارد، در پاسخ به اين سوال که مصلحت‌انديشي در اداره مجلس و عدم اعلام وصول سوالات نمايندگان از رييس‌جمهور تا چه زماني ادامه خواهد يافت، گفت: مسئله اين است که اگر اين مصلحت‌انديشي‌ها براي حل يک مشکل باشد، ممکن است در کوتاه‌مدت جواب بدهد اما فکر مي‌کنم در درازمدت به مشکل برمي‌خوريم و بايد فضا عوض شود.